צפיות בסרטון בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק צמחה במהירות ענק מאז שהושקה בשנת 2004, מאז הפכה לרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם, מקשרת בין שני מיליארד אזרחי כדור הארץ באופן יום יומי.

היום, המתחרה הגדולה ביותר של פייסבוק היא דווקא גוגל. אך בעוד הרשת החברתית של גוגל, Google plus, מדשדשת מאחור, על מה הן בעצם מתחרות?

הן מתחרות על סרטונים, כמובן. האתר הראשון שהכיר את תופעת הסרטונים באופן גלובאלי לעולם הוא יוטיוב, והוא גם זה שיצר את רעיון התגמול הכספי ליוצרים. היוצרים מעלים אליו את הסרטונים ומקבלים תשלום לפי כמות הצפיות, מודל שהוכיח את עצמו כיעיל מאוד- מה שגרם גם לפייסבוק להעתיק אותו וליצור את Facebook for creators. בממשק זה יוצרים מעלים סרטונים לפייסבוק, פייסבוק שותלת בהם פרסומות- ושני הגורמים מתחלקים ברווחים. מנגנון חלוקת הרווחים הוא 55% ליוצר ו-45% לפייסבוק, מנגנון חלוקה משתלם שזהה למקבילו מיוטיוב, אשר נועד לעודד את יוצרי היוטיוב (היוטיוברים) להגר לרשת החברתית ולהפוך לפייסבוקרים.

אבל כמובן, להביא צופים זה לא דבר קל. אפילו רשתות הטלוויזיה הגדולות מסתבכות בזה! אז איך יוצר ישראלי אנונימי מביא כמות מספיקה של צופים שיצפו לו בסרטונים ובפרסומות ברמה שהוא יצליח לקבל נתח כספי? קונה צפיות לסרטון בפייסבוק , כמובן, וגורם לשאר הצופים לחשוב שהסרטון שלו שווה צפייה!

נכון, נשמע הזוי, אבל לחלוטין עובד. בשביל להבין את זה צריך לחשוב רגע מה אומרת המילה "הוכחה חברתית"? בשביל להבין מה זו הוכחה חברתית, בואו נביא דוגמה. אתם באים לקנות טלוויזיה בחנות, שם עומד נציג של חברת טלוויזיות ידועה ומהלל את האחת שהוא מוכר, ולעומתו בצד השני יש חבורה של לקוחות מתלהבים שבדיוק קנתה טלוויזיה מסוג אחר ומהללת אותה. באיזה טלוויזיה תבחרו?

אין מה לעשות, האדם הוא יצור חברותי. אנחנו מעוניינים לקרוא ביקורות של אנשים לפני שאנו רוכשים מוצר, אנו מעוניינים לדעת שאנחנו לא מבזבזים את הכסף והזמן שלנו במקום שלא ראוי לזה, במקום לא שווה מספיק. הדבר הזה תופס משנה תוקף בעולם הוירטואלי, בו המחקרים מראים שאנשים קונים בעיקר מאתרים בהם יש ביקורות של הגולשים ודירוג. תסתכלו על eBay, לדוגמה. אנחנו קונים רק ממוכרים שיש להם דירוג גבוה (ורצוי 99.2 ומעלה). מי מדרג את הדירוג הזה? גולשים אחרים!

אנחנו צריכים להבין שמספר הצפיות בסרטון בפייסבוק פועל באותה צורה בדיוק. למה שנצפה בסרטון של מישהו אלמוני כשיש לנו סרטונים אחרים שצפו בהם כבר עשרות אלפי אנשים?

"היי!" אתם בטח צועקים עכשיו, "זו רמאות! אנחנו בעצם מרמים אנשים שאנחנו פופולאריים!"

אנו מבינים את טענתכם, אך לחלוטין לא מסכימים. קניית צפיות בפייסבוק זו לא רמאות, אלו כללי המשחק של העולם החדש. ראיתם פרסומות לאחרונה? דוגמנית חופפת את השיער בשמפו חדש, השיער יוצא מבריק ומדהים, אך כולנו יודעים שזה שקר ושהדוגמנית הזו עברה טיפולים רבים לפני הצילומים כדי שהשיער יצא כזה מבריק. כנראה שמה שגרם לשיער להבריק אפילו לא היה השמפו הזה- אלא מוצרים אחרים שלא מציגים לנו.

זה עולם הפרסום כרגע- עולם של מיצגי שווא שנועדו לגרום לקונה לקנות את המוצרים המפורסמים, לבזבז את הזמן שלו על ממשק מסוים ולהיות צרכן פאסיבי. כל אותם מפרסמים גדולים גם קונים צפיות בפייסבוק ובכך משנים את כללי המשחק- גורמים להוכחה חברתית ולנהירה של הצופים אליהם לסרטון. אז למה שאתם תישארו מאחור? למה שאתם לא תטו את הכף לטובתם? למה שאתם לא תמכרו את המוצר שלכם?